کار مفید | بعضی وقتا هفته ی چهار روزه خیلی خوبه!

کار مفید | یک تصمیم جنجالی!

در تابستان 2007 شرکت نرم افزاری 37 سیگنال (بیس کمپ امروز) آزمایشی انجام داد:

آن ها هفته ی کاریشان را از پنج روز به چهار روز کاهش دادند 

«جیسون فرید» (یکی از بنیانگذاران شرکت) در مورد این تصمیم به شوخی گفت:

«مردم باید از آب و هوای تابستان لذت ببرند».

پس از این تصمیم جنجال زیادی به پا شد و عده ی زیادی نسبت به این اقدام انتقاداتی داشتند.

کار مفید | جوابیه تند!

در میان این انتقادات، روزنامه نگاری به نام «تارا ویس» در مجله فوربس در انتقاد از این تصمیم در مقاله ای با عنوان «چرا یک هفته کاری چهار روزه مفید نیست» نوشت:

«گنجاندن 40 ساعت کار در چهار روز روش کارآمدی نیست. مردم متوجه می شوند که هشت ساعت به اندازه کافی سخت است، الزام آن ها به دو ساعت بیشتر ماندن، می تواند موجب کاهش روحیه بهره وری شان شود»

فرید اهل سریع پاسخ دادن بود.

او در پاسخ به این مقاله پستی در وبلاگش منتشر کرد با عنوان «فوربس نکته ی هفته ی کاری چهار روزه را درک نکرده است»

او در این مقاله ضمن تأیید این که گنجاندن 40 ساعت کار در چهار روز استرس زا خواهد بود می نویسد:

«نکته ی هفته ی کاری چهار روزه، انجام کار کمتر است. این بمعنی چهار روز کاریِ 10 ساعته نیست، بلکه چهار روز عادیِ 8 ساعته است»

این مسأله گیج کننده بود.

او مدعی شده بود که کارمندانش در 4 روز به اندازه 5 روز کار خواهند کرد، اما قرار نبود ساعت کاری شان را افزایش دهد.

کار مفید | توضیح فرید

او در این باره توضیح می دهد:

«تعداد کمی از مردم، حتی 8 ساعت روز کار می کنند. اگر در بین جلسات، وقفه ها، وب گردی، سیاست های اداری، کسب و کار شخصی، وقت کنید و به کارها برسید، خوش شان هستید.

کمتر بودن ساعات کار رسمی، به فشرده کردن روز کاری روز کاری معمولی کمک می کند.

وقتی همه افراد وقت کمتری برای انجام کارهایشان داشته باشند، خسیس می شوند و این چیز خوبی است.

آن ها دیگر این زمان را برای چیزهای کم اهمیت هدر نمی دهند.

در این حالت شما ساعت کاری کمتری دارید و آن را عاقلانه تر مصرف می کنید.

فرید همیشه به سیاست های شرکت های فناوری مانند گوگل که به کارکنانش اجازه می دهند 20 درصد از وقت شان را برای کار روی پروژه های خودشان اختصاص دهند، علاقه مند بود.

کار مفید | نتیجه!

برای آزمایش این تئوری، شرکت «37 سیگنال» به کارکنانش اعلام کرد تمام ماه ژوئن را روی پروژه هایی که به آن ها محول شده کار کنند و هیچ جلسه و گزارش کار و… در کار نیست.

فقط و فقط کار عمیق روی پروژه.

در پایان ماه شرکت «روز ارائه» برگزار کرد و کارکنان ایده هایی که روی آن کار می کردند را ارائه دادند.

فرید در مقاله ای آن را «موفقیت» نامید.

در روز ارائه دو پروژه شناسایی شد که به سرعت در مدار تولید قرار گرفتند که بازدهی خیلی خوبی برای شرکت به همراه داشت.

فرید در پایان می نویسد:

«چطور می توانیم یک ماه، کسب و کارمان را برای کار کردن روی ایده های جدید متوقف کنیم؟ چطور می توانیم این کار را انجام دهیم؟»

کار مفید | کار عمیق!

آزمایشان 37 سیگنال یک واقعیت مهم را برجسته کرد:

«کار کم عمق، به شدت زمان و توجه دانش ورزان را می بلعد.

اگر مقادیر قابل توجهی از این کار کم عمق از بین برود، احتمالا تراز مالی آن ها بدون تغییر باقی می ماند و اگر به جای کار کم عمق و سطحی، کار عمیق را جایگزین کنید، نه تنها کار شما ادامه پیدا می کند، بلکه می توانید موفق تر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید