یادداشت برداری به روش دانشجویان دانشگاه کُرنل آمریکا

سیستم یادداشت برداری کرنل

یادداشت برداری به شما کمک می‌کند که نکات کلیدی کتابی که خوانده‌اید یا کلاس آموزشی‌ای که شرکت کرده‌اید را به یاد بیاورید. سیستم‌های مختلفی برای یادداشت‌برداری در دنیا وجود دارد و به افراد معرفی شده‌اند؛ یکی از این سیستم‌ها، سیستم کُرنل است. سیستمی ساده اما مفید. در این مقاله قصد داریم نکاتی راجع به این سیستم یادداشت برداری را برای شما مطرح کنیم.

این سیستم توسط والتر پاوک (Walter Pauk) از دانشگاه کرنل، برای استفاده‌ی دانشجویان معرفی و توسعه داده شد. این سیستم به شما کمک می‌کند به خوبی یادداشت برداری کنید و یادداشت‌های خود را سازمان‌دهی کنید که بتوانید بعدا نکات و اطلاعات کلیدی را شناسایی کرده و از آن استفاده کنید. در این سیستم یادداشت‌ها را هنگام دریافت سازمان‌دهی می‌کنید و نیاز به تلاش و وقت اضافه برای این کار نیست.

قالب سیستم یادداشت برداری کرنل

جدول یادداشت برداری کرنلقالب این سیستم ساده و روشن است و قصد دارم در سه بخش آن را برای شما مطرح کنم:

  1. یک برگه کاغذ نسبتا بزرگ آماده کنید.
  2. از سمت راست کاغذ، 5 سانتی متر جلوتر یک خط بکشید و ستون راهنما را ایجاد کنید. در سمت چپ ستون یادداشت‌های خود را می‌نویسید.
  3. از لبه‌ی پایین صفحه 4 سانتی متر بالا بیایید و یک خط بکشید. در این بخش قرار است خلاصه‌ی یادداشت‌های آن صفحه را بنویسید.

مراحل استفاده از سیستم کرنل

استفاده از این سیستم 3 بخش اصلی دارد:

  1. مشاهده کنید: خوب گوش دهید و بر اساس چیزی که می‌شنوید، میخوانید یا می‌گویید، تصمیم بگیرید چه چیزی باید نوشته شود.
  2. یادداشت کنید: در حین شنیدن یا خواندن یادداشت کنید.
  3. مرور کنید: بعد از اتمام یادداشت‌ها، برای به خاطر آوردن اطلاعات، نوشته‌های خود را مرور کنید.

بخش مشاهده و یادداشت

ابتدا یک صفحه آماده با قالب کرنل داشته باشید و در حین گوش دادن به کلاس یا خواندن کتاب، آن چه احساس می‌کنید باید نوشته شود را بنویسید. (اگر لازم می‌بینید، جزئیاتی مثل مثال یا نمودار را هم بنویسید).

بعد از اتمام کتاب یا کلاس، سراغ ستون راهنما می‌رویم. در این بخش کلیدواژه‌ها، عبارات یا فعالیت‌های کلیدی را بنویسید. حتی می‌توانید قالب پرسشی به این بخش بدهید. پرسش‌هایی که ذهن شما را به یادداشت‌ها هدایت می‌کند.

در قسمت بعد یک بار دیگر یادداشت‌های خود را مرور کنید و خلاصه ای از این بخش را در قسمت خلاصه یادداشت (پایین صفحه) بنویسید.

بخش مرور

این مورد به شما کمک می‌کند با تکرار مستمر یک محتوا، آن را به حافظه بلندمدت خود انتقال دهید. سعی کنید یک روز بعد، سه روز بعد، هفت روز بعد، یک ماه بعد و سه ماه بعد این نوشته‌ها را مرور کنید. فاصله‌ی زمانی‌ای که ایجاد می‌کنید، کمک می‌کند بر خلاف نمودار فراموشی مغز عمل کنید و مانع فراموشی اطلاعات اصلی و مهم شوید.

اگر فرصت کمی دارید (مثلا زمان امتحانات است) باید تعداد مرورها بیشتر و فاصله را کمتر کنید.

با زیاد شدن فاصله‌ی مرورها، متوجه خواهید شد که چند درصد از اطلاعات در حافظه بلندمدت شما ثبت شده است.

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Leave a Reply